svar om spanien!

det finns tydligen folk som undrar var jag är någonstans i spanien och vad jag pluggar.
jag bor norr om madrid (madrid ligger i mitten av spanien) i en stad som heter valladolid. länet heter castilla y leon och det är i princip lika stort som t ex cataluña (barcelona) eller andalucía (södra spanien).

jag pluggar i en vanlig spansk skola där jag är den enda utbytesstudenten. det är faktiskt riktigt bra eftersom då är jag tvingad att snacka spanska eftersom inte en enda behärskar engelska... jag pluggar "humanidades" där jag läser historia, lengua (spanska litteraturhistorian), matte, engelska, ekonomi, filosofi, cmc (grymt stort ämne, innehåller allt från könssjukdomar till rymden), idrott och datorkunskap. sen har jag två timmar i veckan där man sitter i biblioteket och "pluggar", ganska onödig lektion känner jag..
vi går 8-13.55 varje dag och varje lektion är 50 min. vi får ingen skollunch och vi får betala allt skolmaterial (som böcker) själva. lärarna kan sina saker men vissa av dom kan verkligen inte lära ut. betygen efter t ex prov ropas ut i klassen så alla ska veta vad alla fick, det hatar jag. även om jag inte gör vissa prov så är det grymt elakt av läraren eftersom vissa elever inte vill att deras resultat ska sägas högt. lite skillnader från svenska skolan finns det verkligen. en annan sak är att om även läraren är sjuk så måste man sitta i klassrummet ändå, man får inte lämna skolan eller vara i biblioteket. det finns hur många olikheter som helst, men jag orkar inte skriva alla här, haha :)

betyg och sånt! jag är ju här ett år som utbytesstudent men mina betyg räknas inte i sverige. detta är som ett sabbatsår, fast jag pluggar ändå. korkat eller smart? bedöm själva. jag gör inte alla prov, men har istället arbeten för att lättare kunna lära mig. i början var det riktigt svårt att hänga med på lektionerna, men nu fattar jag i princip det mesta. grymt gött att känna att man utvecklats!

hoppas det gav lite mer klarhet :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0